- 1 maja 2021
- krystyna.czerchawy@bakotech.com
- 0
Wielowarstwowe rozwiązanie Network Security w Twoim portfolio? Czyli jak zapewnić kompleksową ochronę swoim klientom?
Minął już niemal rok od rozpoczęcia rewolucji, która dotknęła praktycznie każdy mały, średni lub nawet duży biznes. Wiele firm natychmiast dostosowało się do panującej sytuacji, niektóre jednak miały z tym mniejszy lub większy problem, szczególnie jeżeli chodzi o często pomijany aspekt – cyberbezpieczeństwo.
Nawet jeżeli firma nie przeniosła się całkowicie do sieci i jej pracownicy pracują częściowo zdalnie, a częściowo stacjonarnie, to również powoduje komplikacje w utrzymaniu wszystkich plików i całej komunikacji w bezpieczeństwie. Powyższe słowa potwierdzają ostatnie wiadomości w mediach – wiele firm ucierpiało od braku zabezpieczeń, a pozostałe są nadal zagrożone. Urządzenia napędzające biznes nie znajdują się już wyłącznie w siedzibach firm, budżety są mocno ograniczone, a sporo biznesplanów nie było przygotowane na nadejście katastrofy.
Wiele firm zaczęło przechodzić na tryb pracy zdalnej jeszcze przed pandemią COVID-19. Oznacza to, że istnieją już wyrobione najlepsze praktyki i opłacalne oprogramowania, które ułatwią pracę, zapewnią bezpieczeństwo w firmie i zadbają o ochronę treści dla pracowników i klientów. Niżej opiszemy kilka najpopularniejszych problemów z bezpieczeństwem sieci, na które istnieją sprawdzone rozwiązania.
Znaczący wzrost komunikacji online
Bezpieczne połączenia wideo sprowadzają się tylko do wyboru odpowiedniego oprogramowania, ale wybór poczty elektronicznej jest bardziej zróżnicowany i często wymaga dodatkowych rozwiązań. Poczta elektroniczna musi być zabezpieczona przed licznymi zagrożeniami, w tym nieautoryzowanym dostępem lub utratą kontroli, a włamania mogą mieć charakter ataków phishingowych, spamu lub złośliwego oprogramowania. Jeżeli chodzi o ransomware, jest on dostarczany z wprowadzającymi w błąd tematami, treściami, załącznikami lub linkami, które kuszą użytkowników.
Rozwiązaniem tego problemu jest kompleksowa usługa antyspamowa połączona z edukacją pracowników na temat natury i wyglądu tych ataków. Z pewnością przydatne będą:
- Program antywirusowy z wbudowanym skanowaniem poczty elektronicznej;
- Narzędzia ochrony przed phishingiem i bezpieczeństwem w Internecie (zazwyczaj zintegrowane z przeglądarką);
- Informowanie pracowników o typowych atakach phishingu i spam;
- Zwracanie szczególnej uwagi na wszystkie linki i załączniki przesyłane poprzez e-mail
- Pilnowanie zasad dotyczących haseł i uwierzytelniania dwuskładnikowego;
- Stosowanie bezpieczniejszej, pełnej szyfracji przesyłanych poufnych danych.
Skanowanie i naprawianie zdalnych urządzeń
W standardowych okolicznościach zespół IT postępuje zgodnie z harmonogramem i procedurami, wprowadzając ważne poprawki niezwłocznie, gdy zajdzie taka potrzeba. Natomiast aby zapewnić pracownikom bezpieczeństwo w czasie ich pracy z domu, potrzebne jest oprogramowanie, które skanuje i instaluje poprawki na wszystkich zdalnych urządzeniach. Jest to niezwykle ważne, ponieważ jeden na trzy przypadki naruszenia bezpieczeństwa jest spowodowany lukami w zabezpieczeniach (źródło).
Takim naruszeniom można zapobiec upewniając się, że urządzenia są przeskanowane, a luki zniwelowane. Niestety jest to trudniejsze, gdy chcemy to zrobić na urządzeniach zdalnych, lecz wciąż możliwe – istnieją opcje oprogramowania stworzone dokładnie w tym celu. Niezbędne oprogramowania i praktyki:
- Rozwiązanie do monitoringu sieci;
- Oprogramowanie do zdalnego zarządzania;
- Regularne skanowanie sieci i pełna inwentaryzacja;
- Zabezpieczenie wszystkich systemów operacyjnych;
- Planowanie czasu na wprowadzenie poprawek i aktualizacji;
- Testowanie poprawek i gotowość na wycofanie ich;
- Identyfikacja wszystkich luk w systemie.
Bezpieczeństwo sieci domowej
Kolejnym ważnym aspektem bezpieczeństwa pracowników zdalnych jest upewnienie się, że zabezpieczenia ich sieci domowej są odpowiednio przygotowane i solidne. Możemy do nich zaliczyć szyfrowanie danych w ruchu (poprzez stosowanie VPN), szyfrowanie Wi-Fi (najlepsze opcje to WPA2 albo już WPA3), regularna zmiana hasła i loginu do routera, dostosowanie firewall, antywirus również dla urządzeń prywatnych.
Do zabezpieczenia sieci domowej będą potrzebne:
- VPN;
- Zarządzanie pasmem przepustowości;
- Rozbudowane narzędzie Firewall;
- Rozwiązania antywirusowe.
Backup wszystkich danych za pomocą szyfrowanych kopii zapasowych
Dane nie są odpowiednio zabezpieczone bez wykonywania regularnych, zaszyfrowanych kopii zapasowych. Jest to istotne niezależnie od tego, czy pracownicy pracują w domu, czy w biurze, ale jest to dużo ważniejsze w przypadku pracowników zdalnych. Dobrze zabezpieczony system zapewnia możliwość szyfrowania, przesyłania i tworzenia kopii zapasowych wszystkich danych firmowych do scentralizowanego źródła (często w chmurze, ale nie jest to konieczne), więc niweluje się problem utraty ważnych informacji w wyniku błędu ludzkiego lub złośliwych działań. Dzięki oprogramowaniu przechowywania i szyfrowania danych użytkownicy nie stracą efektów swojej pracy.
Podsumowanie
Wszystkie powyższe powody wskazują na zapotrzebowanie opisanych rozwiązań nie tylko podczas wzmożonej pracy zdalnej. Jak już wspomniano, niektóre przedsiębiorstwa oraz instytucje korzystały z tych rozwiązań jeszcze przed rozpoczęciem się pandemii, ale jak pokazuje praktyka i ostatnie wiadomości w mediach – wiele firm ma w tym aspekcie dużo do nadrobienia.
Aby zapewnić kompleksową ochronę swoim klientom najlepiej jest wybrać produkt, który posiada wszystkie wyżej opisane cechy, na przykład GFI Unlimited